'...I realised the speed levers were not being attended to maintain 103 % Nr,'. In simple terms, pushing the SSL (Speed Selector Lever) forward, will give more power. When the pilot 'yanked' the collective lever, the rotor RPM will 'droop' because there is a momentary delay for the 'Fuel Control Unit' to supply fuel to the engine due the sudden power requirement. Something similar to the 'fuel injection' system in the cars.
Overhead panel
This delay resulted in ' ...but too late the instrument panel lites were flashing like a christmas tree.'
Instrument panel & Center console
Hoist...literally the 'life-line' of the 'medivac/casevac' whenever the ground troops are unable to construct an LP for the Nuri to land to pick these unfortunate heroes. They would be winched up using this indispensable accessory.
Hoist, cargo door and seat step
I hope you have a better understanding of the terms used in the Nuri. To Xxx Xxxxxxx....Thank you.
7 ulasan:
Tudia aiihh punya la bny levers, buttons , switches gauges.. camner nak ingat tuh?
Salam tuan,
Juruterbang Nuri mesti lah "instrument rated" sebab cockpit nuri agak besar macam jet pejuang atau civilian airliner yang penuh dengan instrumen dan meter. Saya bukanlah faham sangat tentang perkataan "instrument rated" tu jadi mungkin salah fahaman saya bila kata kalau berlaku kegagalan pada instrumen maka juruterbang pesawat mesti boleh mengendali pesawat dengan cara "fly by wire". Dua perkataan ini saya jumpa waktu dulu2 terbaca buku2 rujukan dalam mengikuti mata pelajaran membina lapangan terbang sewaktu dalam Kor Jurutera Diraja, dimana pembina lapangan terbang pun kena tau apa yang juruterbang harapkan pada sebuah lapangan terbang yang baik untuk menerbang dan mendaratkan pesawat.
Tidak kurang juga banyak "pilot hazards" yang harus dilalui oleh seorang juruterbang walau apapun pesawat yang dipandunya, terutama di waktu menerbang dan mendaratkan pesawat. Belum lagi dikira tentang faktor "G Force" bagi juruterbang jet2 pejuang yang terbang tinggi dan laju sehingga memerlukan mereka memakai "G Suit".
Memang tidak semudah dan seglamor yang dilihat oleh mata kita terhadap kerjaya juruterbang tentera yang cukup "high risk", maka memang sewajarnyalah sekarang ini sudah terdapat penyelidikan untuk mencipta pesawat udara tentera yang tidak lagi dikendalikan oleh juruterbang manusia. Sejarah perkembangan penerbangan begitu pesat membangun dalam tempoh tidak sampai 100 tahun sejak diterokai oleh Wright Brothers.
Saudara FMZam,
Memang kami semuanya 'instrument rated'. Itu adalah satu kelayakan dan diuji ketika membuat 'standard check' oleh pemeriksa dari Unit Pemerikasaan. Malah, pemeriksa dari Flying Training School, UK, datang membuat check tersebut.
Walau pun Nuri ketika itu bukannya 'IFR' rated, tetapi kami tetap melakukan penerbangan malam sekiranya keadaan memerlukan. Ingat lagi nahas MAS di Kupang, Pontian? Nuri terbang malam ke Pontian pada malam kejadian. Banyak lagi insiden dimana Nuri diarahkan untuk terbang malam. Kebanyakan dari airfield ke airfield.
I remember one incident where the Nuri from Labuan was "ordered" for SAR rescue of downed SkyHawk Pilot in South China Sea at Night.
I know the crew but can't recall the names. They nearly crashed into the sea. Mana boleh Hover at night without reference to the horizon.
Dear Faizul,
You're right. I, too, nearly crashed into these during night winching at ex Labuan. And for this reason I said 'NO' to a request by Pangwilla 11 to fly to Terumbu Layang-Layang at about 10 pm. It was moonless night and pitch black. All the Nuri had then was ADF and Allah-given 'Mark 11 eyeballs'!
tq mejar for the simple lesson.
Dear trooper_knife,
It's a pleasure.
Catat Ulasan