Pengikut

Selasa, 11 Mei 2010

Siapa Cepat Dia Dapat

Pembaca...Pada jam 1500, 10 Mei 2010, saya dan isteri telah pergi ke klinik kerajaan untuk mendapatkan  vaksin H1N1. Alhamdulillah, sehingga kini kami berdua bukannya dalam golongan berisiko tinggi. Saya lebih cenderung kepada 'mencegah lebih baik dari merawat'. Bukannya apa...Saya sudah berusaha...Allah menentukan.

Secara jujur saya katakan, pada mulanya saya kurang berminat. Saya tidak suka bahan kimia mengalir dalam tubuh ini. Tetapi, pada hari Sabtu 8 Mei 2010, ketika bermain golf di Kelab Kedah DiRaja dengan dua orang doktor 'pakar', seorang dari KMC dan seorang lagi dari PMC, menyatakan mereka telah divaksin. Apabila ditanya tentang kesan sampingan, mereka menyatakan 'OKlah'. Kawan yang lagi seorang itu, mantan ACP PDRM, bercadang untuk ke Pusat Kesihatan Alor Setar pada 10 Mei bagi mendapatkan vaksin tersebut. Kalau macam ini...saya turut tidak mahu ketinggalan. Justeru, saya mengambil keputusan untuk menyerah diri kepada 'penyuntik' berikut....

Aduh...duh...duh...

Saya sebenarnya dah tak ingat bila kali terakhir disuntik. Oleh Dr Gigi keraplah...dah veteran ni gigi pun mula longgar. Apa nak katakan, hadapi saja proses penuaan...La Tahzan!

Menurut Timbalan Menteri Kesihatan...

Utusan Malaysia 10 Mei 2010

Anda bagaimana? Saya diberitahu klinik swasta mengenakan caj RM70 seorang. Klinik kerajaan...PERCUMA.

2 ulasan:

Kamal Sanusi berkata...

Salam Tuan

Once upon a time, I was in Langkawi for a business (day time) and leisure (nite time) trip, heheeheee.

Just like you, I will surrender myself for the said injection as most of my friends are going for it on the next day.

To my surprise, there is only one personnel giving the injection in Pusat Kesihatan Kuah Langkawi while at least 200+ people are queuing in the most "conducive" clinic I ever experience. Pity to those old folk. Just like people in those African country waiting for food at relief camp. End-up, I changed my mind to surrender.

I would invite you to visit the said dusty and hottest clinic in 1Malaysia and experience first hand on the "5 stars" clinic ambiance. No wonder most of the doctors "cabut". Everybody (patients & staff) is sweating without adequate chairs.

Lucky, with fiber optic cable I have in MAWILLA 3, I got the injection there from Kpl Kala of KKAT.

It is understood there is a new building for the said clinic under construction about few hundred meters away but I think the cleanliness should not be compromised at all namely you are a clinic asking people to take care of their health.

PREVENTION IS BETTER THAN CURE

Mej. Dr. Nor Ibrahim bin Sulaiman PTU TUDM (B) berkata...

Saudara Kamal,

'Once upon a time' & ditambah pula dengan ..'leisure (nite time)' macam ada apa-apa ke?...He..he..he (jangan marah). I'm fortunate being an xserviceman. I can make us of the services of RSAT.